Photographer

Iceland

söndag, januari 13th, 2013

”Here on Iceland we usually say that we don’t really have weather, only examples of it” – sa killen som guidade oss när vi var ute och klättrade på en glaciär. Och det uttrycket stämmer verkligen kom vi fram till under den här veckan på Island. Ibland var det storm, ibland snö, ibland regn, ofta mycket vind, mycket sol och ibland fanns ingen snö så långt ögat nådde.

Nu kommer ett sådant där inlägg som är 3 kilometer långt med alldeles för mycket bilder. Men jag har varken tid eller ork att dela av det så plocka fram tålamodet!
När vi kom fram första dagen, sen eftermiddag, rådde det en stor snöstorm. Vi hämtade ut vår hyrbil och körde in mot Reykjavik. Vi åkte på en 90-väg men alla körde i 40 så det tog en timme för oss att åka den korta biten från Keflaviks flygplats till vår hotell i Reykjavik. Bra vinterkörningsträning för Mackan visserligen. När vi gick upp tidigt nästa morgon för att åka till Geysir så möttes vi av förskräckligt väglag och otroliga vindar. Vi kämpade ut oss 3 mil utanför Reykjavik, och det gick väldigt långsamt och varje vind tog tag i bilen. Vägen var dessutom täckt av blank-is, så det var lagom läskigt vill jag säga. När en liten ruta dyker upp med orden ”ABS-system broken” på kontrollpanelen så vände vi och körde till biluthyrningen i stället och bytte bil. Vi bestämde oss för att bada i Blue Lagoon i stället. Det kändes säkrast så! Och det där var bara början på det som vi kom att kalla ”dagens narturkänga”: på 7 dagar så var vi med om ganska många livsfarliga saker! Dessa hände dagligen. Skenande islandshästar, snöstorm, glashala vägar, starka vindar, fallande istappar/snösjok, vilseåkning på isländska vishan, listan kan göras lång. Vi såg turistbussar som åkt av vägen (och flera bilar), och vår bil frös en dag fast på parkeringen. Äventyrligt!

Andra dagen red vi islandshästar. Min var en ung fröken som hette Birta!

Man fick så snygga overaller… 🙂

Reykjavik var väldigt trevligt. Kändes som en väldigt ”hipp” stad med trevliga människor och mycket liv. Det fanns väldigt många häftiga second-hand butiker också som jag älskade!

På nyår blev det fyra-rätters middag och fyrverkerier. Lamb racks var huvudrätten. Kändes som att lamm och fisk är vad islänningar lever på.

Vi hamnade senare hos en familj som firade in nyåret en timme för tidigt. Vi stannade hos dem ett tag och sköt lite smällare och raketer! Här sköt man raketer mitt ute på gatorna utan skydd, mitt på de små gatorna mellan husen. Mackan och jag höll på att bli träffade av raketer lite då och då.

Så himla kul att fira med lokalbor sådär. Men vi lämnade dem strax innan 12 för att se det stora spektaklet vid kyrkan.

Det var dem skorna det…

Tidig morgon nästa dag.

Kerið – en krater som en gång var en vulkan som rasat ihop. Artisten Björk sägs ha haft en konsert där nere!

(Blev ganska många islandshästbilder under denna resa…)

Obligatoriskt besök på Geysir. Kokande vatten!

Och sen det magnifika vattenfallet Gullfoss. Vår GPS tyckte att vi skulle köra rakt ner i fallet. ”Now go off road” sa den och visade en pil rakt ut i vattnet. Vi litade inte blint på vår GPS som tur är!

Glaciärvandring. Glaciären låg precis bredvid Eyafjallajökull.

Isen var så pass genomskinlig att man på vissa ställen kunde se 1 meter rakt ner i isen.

Hitta människan… 🙂 Väldigt bra kamouflage säger jag bara!

Ett snabbt stopp vid Skogafoss. Det regnade så mycket precis då att det inte blev några vidare bilder men fick i alla fall en bild på fallet!

Även fast vi misstänkte att Island ville döda oss med sina dagliga ”naturkängor” så var det helt fantastiskt och jag vill absolut dit igen! Tack Mackan för en jätterolig resa 🙂