Photographer

Hemma från Åre.

måndag, januari 17th, 2011

Är hemma nu efter en fantastisk vecka i vackra Åre.

Lift

Just nu organiserar jag min packning som jag hade med mig, det är inte lätt! Jag hade (som vanligt) tagit med mig alldeles för mycket packning som resulterade i att jag släpade på minst 5-10 kg för mycket. Jag hade en väska med snowboard och skor i, som är lika lång som mig, en 65 liters ryggsäck med alla kläder i (tung!!!!) och en kameraryggsäck med mig. Det var inte lätt att kånka på!

Jag åkte till Åre 22.30 söndag kväll och kom fram 07.56 måndag morgon. Jag blev upphämtad på stationen av Jonas och Daniel som skjutsade mig till stugan. Väl vid stugan var det bara att äta frukost och snöra på sig snowboardskorna och ge sig ut i backen på en gång! Transportsträckan mellan vår stuga och liften visade sig vara lite för svår för en snowboardnybörjare. Jag startade starkt med att åka nerför ett stup och kraschlanda i snön ett par meter längre ner. Efter att ha skrattat ihjäl oss och jag hade fått bort den värsta snön fortsatte vi vår resa till liften. Väl vid liften var det dags att träna på liftåkning, vilket visade sig vara svårt i början också. Men den riktiga utmaningen var ju backen. Och många backar åkte vi i. Vid lunchdags vilade vi i en toppstuga och drack varm choklad. Redan då var jag ordentligt mör i kroppen.

Björnen, på väg mot Åre by

Björnen, på väg till Åre by

Och värre blev det. Varenda morgon hela veckan vaknade jag av att benen, revbenen, magen, baken (allra mest), ryggen, armarna och nacken värkte. Men roligt var det! Jag har i skrivandets stund kvar blåmärken över hela baken, men det var det helt klart värt! Mycket roligt att slänga sig nerför backen!

Jag åkte snowboard de 4 första dagarna, för att avrunda de 2 sista med skidåkning, som jag kan. Jag passade då på att fota eftersom jag då inte behövde vara orolig över att ramla.

Vad gjorde vi förutom att åka snowboard/skidor då? Vi festade, drack öl, var på After-ski, hängde i bastun (extrema bastningar, den längsta varade i 3 timmar) besökte restauranger, hängde med Linda som jobbar som liftvärd i Åre, snackade med folk, kastade varandra i snöhögar, skrattade åt fula bilder och lagade mat.

Hus

I fredags (då jag oturligtvis råkade åka skidor) bestämde vi oss för att gå upp till toppen av Åreskutan. Det är cirka 1 km bergsklättring uppåt, vilket verkligen inte låter mycket, men släpandes på en kameraväska, skidor och iförd i pjäxor är det mycket vill jag lova. (Tur att mina kompisar är så snälla och hjälpte mig med bärandet när jag blev för svag).  Men det var helt klart värt det. Utsikten var magisk, vi var högre upp än molnen och det var vackert väder, vi tajmade solnedgången perfekt och utsikten bjöd på miltals av berg, berg och återigen berg vart man än såg. Tyvärr ville inte alla följa med upp så våra awesome gruppbilder är inte fullständiga därifrån.

Halva gänget på väg uppför Åreskutan

Upp

Toppen

Vi mötte en pappa och hans son som hade gått uppför toppen för att hoppa fallskärm ner. Hur coolt var inte det? Lillkillen såg hur cool ut som helst när vi stod och stirrade på när de vecklade ut fallskärmen och han berättade att det sen tog mellan 15-20 minuter att nå marken igen. Det vill jag göra någon gång.

Jonas & Daniel

Molntäcke

Åre

Berg i motljus

Blå-gul

Solnedgång

Utsikt

Stig

När vi åkte ner från backen hade alla liftar stängt för länge sedan, det var mörkt och medan vi kämpade oss ner för de svarta backarna i mörkret kunde man se hela Åre lysa nedanför oss.

Tack allihopa för den här veckan! Hur rolig som helst 🙂

(Det enda som inte var kul var den tjuriga busschauffören, och att Lindas och Johannas hyrskidor blev stulna)